ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ ေအဒီ ၁၅၉၇-ခုတြင္ ေတာျဖစ္ေနေသာ အင္း၀ကို အ၀ဟုသမုတ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။ ဘုမၼစိုး၊ ရုကၡစိုး၊ အာကာသစိုး၊ ေသာတာပန္နတ္၊ သကဒါဂန္၊ အနာဂန္၊ သာသနာေတာ္ေစာင့္ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္တို႔ကို ပသပူေဇာ္ရန္ ၀န္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ပုဏၰားမ်ားကို ႀကိဳတင္ေစလႊတ္သည္။ ၁၂၄-ကြက္ေသာေၾကးနီျပား အင္းမ်ားကို ကြက္ေသအင္းခ်၍ အင္းဦးၿမိဳ႕ေတာ္ဘက္သို႔ လွည့္လ်က္ ျမွဳပ္သည္။ ေညာင္ပင္တစ္ရာကို ႏွစ္တာျခားစီ စိုက္သည္။ ေညာင္ပင္စိုက္စဥ္တြင္ ပညာရွိတို႔က မဟာကာလကာႀကီးမႏၱာန္ေတာ္၊ မဟာမာရမိုနႀကီးမႏၱာန္ေတာ္ မန္း၍ နတ္ပြဲအစံု တည္ထား က်င္းပ၏။ ၿမိဳ႕၏အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္ထိပ္တို႔တြင္ ေညာင္ပင္ႏွစ္ပင္ကို စိုက္သည္။ ထိုေညာင္ပင္ႏွစ္ပင္ကို မႏၱာန္မန္းမႈတ္၍ ေဆး၀ါးဖ်န္းပက္သည္။ အင္းေထာင္ျပည့္စီ ခ်သည္။ အေစာင့္နတ္သမီး နတ္သားတန္ေဆာင္းတြင္ သူတစ္ေကာင္ တင္သည္။ တန္းဟူသမွ်ႏွင့္ အရပ္အကြက္တို႔တြင္ အင္း၊ ယတရာ၊ ရန္ႏွိမ္မာန္ႏွိမ္၊ ရန္ၿပိဳ၊ မာန္ၿပိဳ၊ ႏွံထားစီရင္သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ပတ္လည္တြင္ ေၾကးသြန္းသံလွ်က္ကိုင္ထားေသာ အိႏၵနတ္ရုပ္ ၁၀၀၀-ကို ၿမိဳ႕ေစာင့္အျဖစ္ ခ်ထားသည္။ ေၾကးနီျပား အင္းမ်ားထည့္ထားေသာ ေက်ာက္ေသတၱာ ေက်ာက္အိုးႏွင့္ ေရႊျပား ေငြျပားအင္းမ်ား ၿမိဳ႕ေတာ္ပတ္လည္တြင္ ျမွဳပ္ႏွံသည္။ ထိုအစီအရင္အားလံုးကို ေညာင္ရမ္းမင္း၏ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ၊ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္က လုပ္ေဆာင္ေပးသည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းက ၿမိဳ႕တည္အစီအရင္မ်ား လုပ္ေပးရန္အတြက္ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ကို ေလွ်ာက္သည္မွာ---
Show/Hide
“အရပ္ရပ္မွလာသသူ လာလတံၱ႕ေသာ ရန္သူ ရန္ဘက္တို၀္ ေႏွာက္ယွက္ေသာ္လည္းေကာင္း နီးနီးစပ္စပ္ေရာက္ေသာ္လည္းေကာင္း မေရာက္မလာ၀မ့္ေစေၾကာင္…..ေရေျမရွင္သာသနာေတာ္ တိုးတက္၍ ျပည္ထဲ ၄ မ်က္ႏွာသာယာ စည္ပင္သည္ျဖစ္၍ သားေတာ္အစည္ ေျမးေတာ္အဆက္ ျမစ္ေတာ္အညံြံ အႏြယ္ေတာ္တိုင္တည္ထား စိုးအုပ္လွ်င္ အတိုင္းထက္အလြန္ျဖစ္၍ မည္အေၾကာင္းကို၀္ ရည္၍ စီရင္ေတာ္မူပါ ေလွ်ာက္ရမည္။ ေက်ာင္းေတာ္သို၀္ စာေရးႀကီးၿမိဳ႔၀္၀န္ ခန္႔ထား၍ ေလွ်ာက္ေစ။ ၀န္တို႕စီရင္ “
ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ၿမိဳ႕ေတာ္တံခါးရွစ္ရပ္တြင္လည္း ဘားမဲ့ဆရာေတာ္က အေနာက္မ်က္ႏွာတံခါးတို႔တြင္ ျခေသၤ့ႏွင့္ ဆင္ဟိုင္းထြက္ဟန္၊ ဆင္ႏွင့္ဂဠဳန္၀င္ဟန္၊ အေရွ႕မ်က္ႏွာတြင္ ဂဠဳန္ႏွင့္နဂါးထြက္ဟန္၊ က်ားႏွင့္ျခေသၤ့၀င္ဟန္၊ ေျမာက္မ်က္ႏွာတံခါးတြင္ ေျမြႏွင့္က်ားထြက္ဟန္၊ ေအာင္း၀င္ဟန္၊ ေတာင္မ်က္ႏွာတံခါးတြင္ ေၾကာင္ႏွင့္ၾကြက္ထြက္ဟန္၊ ေျမေခြးႏွင့္နဂါး၀င္ဟန္တို႔ကို ယၾတာအရ ျပဳလုပ္ေစသည္။ တံခါးမ်ား၏အထက္ မ်က္ႏွာၾကက္ကို ေဆးေရာင္စံုမ်ားျဖင့္ ၅၅၀-မွ ပံု၀တၳဳမ်ားအျပင္ သု၀ဏၰဘုမၼိအင္း၊ အႏုဌာရကာအင္း၊ ရွင္ဥပဂုတ္ပရိတ္အင္း၊ ေအာင္းနေမာနရာနိအင္း၊ အဌာနနိအင္း၊ ဥဒၶယာ၀အင္း၊ သရဏဂံုအင္းက်ယ္စေသာ အင္းမ်ိဳးစံုကို ေရးသည္။ တံခါးရြက္မ်ား၌လည္း မ်က္ႏွာၾကက္မ်ားနည္းတူ အင္းမ်ိဳးစံုေရးသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ နန္းေတာ္ေဆာက္ရာ၌ နန္းေတာ္တိုင္ထိပ္တြင္ ေရႊျပားေငြျပား အင္းစီရင္သည္။ နန္းေတာ္နံရံကုိ နရပေတ့မံ၍ ႏြားေနာက္ရုပ္၊ က်ားရုပ္၊ ဗ်ိဳင္းရုပ္၊ ကၽြဲရုပ္၊ ဗိႆႏုိးရုပ္၊ ဘုမၼစိုးရုပ္ႏွင့္ ပေရာဟိတ္ေလးေယာက္တို႔၏ အရုပ္ကို ေဆးစံုေရး၍ထားသည္။ ႀကီးၾကပ္စီရင္သူမ်ားမွာ အာစရသူျမတ္ႏွင့္ ျမတ္မုနိသဃၤာရာဇာတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းလက္ထက္နတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍---
‘ေရႊ၀ၿမိဳ၀္ႀကီးတြင္ ေအာင္စြာနတ္ တန္ေဆာင္ပတ္လည္ ေတာင္ေျမာက္ အေနာက္တာကို၀္ နတ္စာခံေျမေရွခ်ရင္ရွိသည္အတိုင္းတည္ေစ။ ေညာင္ရမ္းေအာင္ေျမကပါသည္ ၅ စီးရွင္နတ္မွာလည္း ကန္ေဆာင္ေဆာက္ေစ။ ပတ္လည္တာ၀န္ ၆၆ တာ နတ္စာခံေျမ ငါသနားေတာ္မူသည္။ နတ္ထိန္ၿငိမ္ခ်မ္ကိုခံ။ ေအာင္စြာမွာ အထိန္မိသာကို ခန္ေရွတေစာင္ အေစာင့္အေရွာက္မွာ ေရႊျပည္စိုစ္က တေဆာင္ ၂ ရပ္ကို လူစီခန္ထာ ေစာင္ေနေစ”
ဟု ေအဒီ ၁၅၉၈-ခုထုတ္ အမိန္႔ေတာ္တစ္ခု၌ ေတြ႔ရ၏။ ေအာင္စြာနတ္မွာ အ၀ၿမိဳ႕တြင္ ေရွးကရွိရင္း နတ္ဟုဆိုသျဖင့္ ပထမအင္း၀ေခတ္က ယံုၾကည္ပသခဲ့ေသာနတ္ဟု ယူဆရာ၏။ ဤတြင္ ေညာင္ရမ္းမင္းက ၎မင္းသားဘ၀က စားရေသာေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕၏ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ျဖစ္သည့္ ငါးစီးရွင္နတ္ကိုလည္း အ၀သို႔ ေဆာင္ယူလာၿပီး ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္နတ္အျဖစ္ ခ်ီးျမွင့္သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕ငယ္ကို စားရေသာမင္းသားတစ္ပါး မင္းျဖစ္ေသာအခါ ေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕ေစာင့္ နတ္လည္း မင္းေနျပည္ေတာ္အ၀၏ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ျဖစ္လာသည္။ အ၀ၿမိဳ႕ျပင္ရွိ နတ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး---
“ၿမိဳ၀္ျပင္ရွိ နတ္မင္းမိဘုရားစကို၀္ေသာတာပန္။ ေဇတဘီလူးဂုမၻာန္ သၾကား စတုေလာကပါလစေသာ နတ္ႀကီး ၆ ရပ္မွာ စကို၀္ၿမိဳ၀္သူႀကီးက ေကၽြးေမြးေစ။ အတင္ေတာ္တင္ေစ။ တန္တာခုိိပန္ရမွစ၍ အရပ္ရပ္ၿမိဳ႕ရြာရွိေသာ သာသနာေတာ္ေစာင့္ ၿမိဳ၀္ေစာင့္တို၀္ကို စခ်ီစျမင္ ကလန္႔သံပ်င္တို၀္က ေကၽြးေမြးေစ။ တႏွစ္လွ်င္ ၂ က်ိန္သဘင္ခံေစ။ သဘင္ေတာ္တြင္ စည္ပက္မပက္ ဆိုင္းႏွဲလင္ခြင္ အစည္တီးရို၀္ အတိုင္းတီးမႈတ္ေစ”
ဟု အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအမွဴးမ်ားသို႔ မင္းကမွာေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ဖတ္ရသည္။ ပုဂံေခတ္မွ နတ္မ်ားျဖစ္ေသာ စည္သူမင္းႀကီး၊ ေရႊဖ်င္းညီေနာင္မင္းရဲေက်ာ္၊ မင္းရဲေထြးတို႔အတြက္ စည္သူတိုက္ကို အသံုးကံေကၽြးအျဖစ္ ေညာင္ရမ္းမင္းက သတ္မွတ္ေပး၏။ ေညာင္ရမ္းမင္းက သတ္မွတ္ေပး၏။ စည္သူတိုက္မွရသမွ် တရားကြမ္းဖိုး အေကာက္အစားတို႔ကို နတ္မ်ားအတြက္သာ သံုးေစသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ သားေတာ္ႀကီး တပယင္းမင္းကို သတိုးမဟာဓမၼရာဇာဘဲြ႕ႏွင့္ အိမ္ေရွ႕ ေပးသည္။ အိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္မသိမ္းမီ အႀကိဳတစ္ရက္တြင္ မိမိအိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္၌ နတ္အေပါင္းတို႔ကို ပူေဇာ္ပသ၏။ နတ္သဘင္ခံ၏။ ပုဏၰားတို႔ကို ဒကၡိဏသာခါရုပ္ ထုလုပ္ေစၿပီး အိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္၌ ထားေစသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္း၏သမီးေတာ္ သီရိမုတၱပန္ထြာမင္းသမီး၏ ဆံထံုးထံုး၊ နားထြင္း ထမင္းခြန္႔မဂၤလာအတြက္ ေနာက္ရံုးေတာ္အတြင္း၌ ေဆာက္လုပ္ေသာ အေဆာင္ေတာ္တြင္ အင္းေတာ္ေျမ၊ ေတာင္သမန္ေျမ၊ ေျမနီသာကုန္းေျမ၊ တဲေတာ္ရာေျမမွစ၍ တရာ့ရွစ္မ်ိဳးေသာေျမတို႔ကို ခင္းသည္။ မႏၱာန္ခုႏွစ္ရက္ မန္းမႈတ္သည္။ ထိုအစီအစဥ္မ်ားကို တာ၀န္ယူရသူမွာ ပုဏၰားရာဇနိႏၵဓိပတိ ျဖစ္သည္။ အခါေတာ္ေပးရန္အတြက္ ပုဏၰားမဟာဓိပတိႏွင့္ သီရိအဓိပတိတို႔က တြက္ခ်က္ၾကရသည္။
စစ္မႈမက္မႈၾကံဳလွ်င္ ေလာကီအစီအရင္မ်ားသည္ ထိုေခတ္က မရွိမျဖစ္ေသာ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္၏။ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း ေတာင္ငူၿမိဳ႕ကို ၀န္းရံလုပ္ၾကံရာ စစ္သည္သူရဲထူထပ္၍ ၿမိဳ႕စီးျပစီး ခိုင္ခံ့သျဖင့္ ေအာင္ျမင္ျခင္းမရွိလွ်င္ အ၀ရွိ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ထံ လူလႊတ္၍ ေလွ်ာက္ထားသည္မွာ---
“ေရေျမရွင္ေလွ်ာက္သည္ဆရာေတာ္ ေကတုမတီၿမိဳ၀္ကို၀္ တကာေတာ္လုပ္ၾကံ၍ ရုပ္ရုပ္ရက္ရက္ ေအာင္ေတာ္မမူကာလေႏွာင္သည္။ အေၾကာင္းရွိသည္ကို၀္ အမိန္႔ေတာ္ကို၀္ ဥိထိပ္ရြက္ခ်င္၍ ေရလ်ံစာလယ္လွစာကို၀္ကို၀္ ၁၅ ရက္ႏွင့္ ေကတုမတီၿမိဳ၀္သို၀္ အေရာက္ အာဏာထား၍ ေစလိုက္သည္။ အေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ပါဆရာေတာ္”
ဟူ၍ ျဖစ္ေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ထိုမင္းပင္ သန္လ်င္ကို လုပ္ၾကံရာတြင္လည္း---
“ေရေျမရွင္ေလွ်ာက္သည္ဆရာေတာ္ တရိယဂၤတိဟူေသာသံလွ်င္ၿမိဳ၀္ တကာေတာ္ လုပ္ၾကံသည္။ရက္ရက္ေအာင္ေတာ္မမူ အေၾကာင္းရွိသည္ကို သိေတာ္မူလို၍ အျပန္အသြားတလႏွင့္ ေရာက္ေစအာဏာထား၍ ေစလိုက္သည္။ သိေတာ္မူသာေအာင္ မိန္႔ပါဆရာေတာ္”
ဟုအမတ္မ်ားကို ေစလႊတ္၍ ေလွ်ာက္ျပန္သည္။ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ကို အမတ္တို႔ေလွ်ာက္ထားလွ်င္ ဆရာေတာ္က တစံုတရာေျပာဆိုျခင္းမျပဳပဲ သကၤန္းတစ္စံု၊ သပိတ္တစ္စံု၊ အရိုးတစ္ေခ်ာင္း၊ မီးစြဲစထင္း တစ္ေတာင္ခန္႔တို႔ကို မင္းအားဆက္သရန္ ေပးလိုက္သည္။ ဆရာေတာ္ ေပးလိုက္သည္ကို အေနာက္ဘက္လြန္မင္းေတြ႔ျမင္လွ်င္ ေက်ာင္းကၽြန္၊ ဘုရားကၽြန္၊ အရိုးေကာက္ႏွင့္ သုဘရာဇာတို႔မွ ဆင္းသက္ေသာသူတို႔ကို တပ္မွထုတ္ၿပီး ေနရပ္သို႔ျပန္ေစသည္။
ေအဒီ ၁၆၃၇-ခုတြင္ သာလြန္မင္း ရွမ္းျပည္ေၾကာင္းစစ္ခ်ီရာတြင္ လမ္းခရီးယာယီတဲနန္း ေဆာက္လုပ္ေရးႏွင့္ ေလာကီအစီအရင္တို႔ ျပဳလုပ္ေရးတို႔အတြက္ ပုဏၰားအဇာဂုရု၊ ေပါကၡရႆဒီ၊ ပညာရွိ မဟာေက်ာ္စြာ၊ မဟာေက်ာ္သူတို႔ကို ေရွ႕ေျပးလႊတ္ေသာတပ္ႏွင့္ လိုက္ေစသည္။ ထိုသူမ်ားက သာလြန္မင္း လမ္းခရီးတြင္ ရပ္နားမည့္ ယာယီတဲနန္းမ်ား၏ ေလးမ်က္ႏွာတြင္ “ဓာတ္အိုး၊ ဓာတ္မ၊ ဓာတ္ကူး၊ ဓာတ္ရွင္၊ ဓာတ္အကၡရာ၊ နက္က်ိန္ေျခက်ိန္” တို႔စီရင္သည္။ စစ္ထြက္ခါနီးတြင္ နန္းေတာ္ဦး၌ တစ္ရာခုႏွစ္ကြက္ စႀကၤံေအာင္လံ၊ ေရွ႕၀င္း ဆင္ပ်ံရတနာ၊ ေနာက္၀င္းျမင္းပ်ံရတနာ၊ လက္၀ဲ၀င္းသူေဌးႀကီးရတနာတို႔ကို ခ်ထားသည္။ ငွက္ဆင္စီးနတ္သားရုပ္၊ ျမင္းစီးနတ္သားရုပ္၊ မိုးႀကိဳးပစ္၍ေသေသာ ကၽြဲ၏ခ်ိဳ၊ သားမဖြားႏိုင္၍ ေသေသာကၽြဲမ၏ခ်ိဳႏွင့္ ကၽြဲခ်င္းခတ္ရာတြင္ အႏိုင္ရေသာကၽြဲ၏ ခ်ိဳမ်ားတြင္ အင္းမ်ားေရးသားၿပီး တပ္ႏွင့္အတူ ေဆာင္ယူသည္။ စစ္ထြက္လွ်င္ ပရမဟာဓမၼရာဇာဂုရုဆရာေတာ္၊ ႏွဲလကၤာဆရာေတာ္ႏွင့္ မဟာ၀န္ဆရာေတာ္သံုးပါးတို႔က သဃၤာရွစ္ပါးစီ ရံလ်က္ တပ္ဦးမွ ယာဥ္စီး၍ လိုက္ရသည္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦးတြင္ အရပ္ရပ္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ား၌ နတ္ကြန္းမ်ားသာမက သိၾကားကြန္းမ်ားပါ ေဆာက္လုပ္ၿပီး နတ္အတြက္ နတ္ထိန္းခန္႔သကဲ့သို႔ သိၾကားထိန္းမ်ားခန္႔ထားသည္။ သိၾကားထိန္းႏွင့္ သိၾကားကြန္းမ်ားအတြက္ သာလြန္မင္းလက္ထက္ ေအဒီ ၁၆၃၅-ခုတြင္ နတ္ကြန္း၊ သိၾကားကြန္းမ်ားကို ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္းသည္။ မထိန္းသိမ္းသည္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူႀကီး၊ ေျမတိုင္စသူတို႔ကို ေမးစစ္ရန္ ၀န္ႀကီးမ်ားကို မင္းက အမိန္႔ထုတ္သည္။ ထိုမင္းသည္ နတ္ကြန္း၊ သိၾကားကြန္းတို႔ကို မျပတ္ဂရုစိုက္၏။
ထိုေခတ္မင္းမ်ား၏ ဆင္မ်ားအတြက္ ပသတင္ေျမွာက္သည့္ ဆင္နတ္မွာ ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ ျဖစ္သည္။ စစ္မက္ေရးရာတြင္ ဆင္သည္ မ်ားစြာအေရးပါသည္ျဖစ္ရာ ဆင္နတ္ကို မင္းက လြန္စြာ ဂရုျပဳအေလးထားသည္။
“ေအာက္မာ၀န္ ေအာက္မာစာေရးတို၀္သည္ ဆင္ေအာက္၍ရလွ်င္ ဥဒိန္မင္းေစာကိုလည္း ပသ၍ တင္ၿမဲအတင္ေတာ္ကို တင္ရမည္။”
ဟု သာလြန္မင္းက ေအဒီ၁၆၃၃-ခုတြင္ အမိန္႔ေတာ္ထုတ္သည္။ “တင္ၿမဲအတင္ေတာ္”ဟူေသာ စကားကိုေထာက္၍ သူ႔အရင္မင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ ဆင္ႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ကို တင္ၿမဲျဖစ္သည္ဆိုႏိုင္ရာ၏။ “ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ကြန္း ယုိယြင္းပ်က္စီးသမွ် ျပင္လုပ္ေစ”ဟု သာလြန္မင္းက အမိန္႔ေတာ္ ထုတ္ခဲ့ဖူးသည္။
သာလြန္မင္းသည္ ေအဒီ ၁၆၃၄-ခုတြင္ အ၀၌ နန္းေတာ္သစ္ေဆာက္သည္။ နန္းေတာ္တိုင္မ်ားတြင္ အင္းခ်သည္။ တိုင္ပတ္လည္တြင္ ႏြားေနာက္ရုပ္၊ ဗ်ိဳင္းရုပ္၊ ပုဏၰား ေျခာက္ဆယ့္ခုႏွစ္ေယာက္၏ အရုပ္မ်ားကို ေဆးစံုေရးသည္။ နန္းေတာ္သစ္သိမ္းသည့္ေန႔တြင္ ၾကက္သေရတိုက္အတြင္း၌ ၀တ္စားတန္ဆာအစံုႏွင့္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ႏွစ္ဦး ေနေစသည္။ တစ္ေယာက္က ေက်ာက္ပ်ဥ္ရြက္ေနရၿပီး က်န္တစ္ေယာက္က ေၾကာင္နီကို ပိုက္၍ေနရသည္။ နန္းေတာ္သစ္၏ အေရွ႕စူးစူးတြင္ ဆင္တင္ေရႊေရးေပါင္းႏွင့္ ဆင္မသားအမိ၊ အေနာက္ေတာင္ဆိတ္သားအမိ၊ အေနာက္စူးစူးရဲကတင္ ဆင္ေျမာင္ႏွစ္စီး၊ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ ကၽြန္သားအမိ၊ ေျမာက္စူးစူး သမင္သားအမိ၊ အေရွ႕ေျမာက္ ျမင္းသားအမိတို႔ကို ေနေစသည္။ ထို႔ျပင္ ေရမ်ိဳးစံုကိုလည္း မႏၱာန္ေတာ္တို႔ကို မန္းေစ၍ နန္းေတာ္တြင္း ဖ်န္းပက္၏။ ပုဏၰားတို႔က မႏၱာန္ေရကို ခရုသင္းျဖင့္ လက္ျပန္ပက္ေစေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရွိရသည္။
သာလြန္မင္းသည္ ပင္းယဘံုစံတုလြတ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ေရစက္ခ်လွဴဒါန္းရန္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ႏွစ္ကို ၾကံဳႀကိဳက္ခဲေသာႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ထိုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကို ေရြးခ်ယ္သည္။ ေရစက္ခ်ရမည့္အခ်ိန္ကိုမူ ပုဏၰားအဇာဂုရုကို တြက္ေစသည္။ ေန႔တစ္ခ်က္တီးေက်ာ္ ၄-နာရီ ၂-ပတ္ ၅-ဗီဇနာကို ေက်ာင္းေတာ္တင္အခါရေၾကာင္း ပုဏၰားအဇာဂုရုက တြက္ခ်က္ေပးသည္။ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ မင္းထြက္ရာ၌ မည္သည့္ယာဥ္စီး၍ ထြက္ရမည္ကိုလည္း ထိုပုဏၰားကိုပင္တြက္ေစရာ ျမင္းရထားစီးရမည္ ဟုဆိုသျဖင့္ မင္းကလည္း ပုဏၰားဆိုတိုင္း ျမင္းရထားကိုပင္ စီး၍ထြက္သည္ကို သာလြန္မင္းအမိန္႔ေတာ္မ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ မင္းထြက္ရာတြင္ ေန႔နံသင့္သူမ်ားက မႏၱာန္ရည္ထည့္ထားေသာ မႏၱာန္အိုးမ်ားကို သယ္ေဆာင္ၾကရသည္။ ထြက္ေတာ္မူရာတြင္---
“ဘံုစံတုလြတ္ေက်ာင္းေတာ္သို၀္ ထြက္ေတာ္မူမည္မွာ ပါပဓာတ္ သူရစၥဓာတ္ အၿမိတၱဓာတ္ ေကာလီဓာတ္ ေလးရပ္ေသာေဗဒင္ေၾကာင္းတို၀္ျဖင့္ က်င့္၍ ထြက္စံေတာ္မူသည္… ေဆြေတာ္ရင္း သီရိဓမၼာ မင္းရဲကို၀္ေမး၍ ဓာတ္ေနသင့္ေအာင္ ပံုစံႏွင့္၀န္တို၀္က ၾကည့္ရႈၾကရမည္”
ဟု မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရ၏။ သီရိဓမၼာမင္းရဲကလည္း ဆင္၊ ဆင္ဦးစီး၊ ခၽြန္းစြဲ၊ ေသနတ္လုလင္၊ ျမင္းေတာ္သည္၊ ကိုယ္ရံတို႔ကို ေန႔နံေရြးခ်ယ္၍ ေနရာခ်သည္။ ၀င္းမွဴးေလးဦးကိုလည္း နတ္မင္းႀကီးေလးပါးကဲ့သို႔ ၀တ္ေစ၍ ေန႔သင့္ရာမွ လိုက္ပါေစသည္။ အေျမာက္လက္နက္တို႔ကိုလည္း ကိန္းခန္းႏွင့္အညီ ခ်ထားသည္။ မ်ားစြာအေသးလည္းစိပ္၍ က်ယ္လည္းက်ယ္၀န္းေသာ အစီအရင္မ်ားျဖစ္၏။
ရေသ့ရုပ္ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ျခင္းအေၾကာင္းကို သာလြန္မင္းလက္ထက္ ေအဒီ ၁၆၃၈-ခု၌ ေတြ႔ရသည္။ ဤတစ္ႀကိမ္သာလွ်င္ ေတြ႔ရသျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ျခင္းမဟုတ္ပဲ ထိုႏွစ္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ျဖစ္၍ ၾကံဳႀကိဳက္ခဲေသာေၾကာင့္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟု ယူမွတ္ရာသည္။ ရေသ့ရုပ္မွာ အဂၢသီတရွင္ရေသ့ရုပ္ျဖစ္၍ ပို႔လႊတ္သည္မွာ---
“တေထာင္ျပည္ ေတာ္သလင္းလတြင္ ၂၇ အသၤာႀကိဳက္သည္။ ေနေပါင္ပြင့္ကို၀္ အဂၢသီတ ရွင္ရေသ့ရုပ္လုပ္ေစ၍ ကိုယ္၀န္ ဒုကုတ္သင္ကန္ ခါပန္ သင္ပိုင္ ခရိုင္ ပဲကြပ္ သပိတ္ အပ္ အစံု ဆြမ္းခဲဖြယ္ ေတာင္ေ၀ွးႀကိမ္ေခြ သစ္သာ သံုးခြတို၀္ကို နန္တြင္၌ စင္ႏွင္တည္ထား၍ ၉ ပါပုဏၰားတို၀္ကို ပူေဇာ္ေစၿပီးလွ်င္ ေနထြက္ရာအရပ္ ျမစ္ကူးေခ်ာင္းခ်ားသို၀္ ပို႔ေစ”
ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အဇာဂုရုပုဏၰားကိုေမး၍ ၀န္တို႔က စီရင္ရမည္ဟု မင္းကမွာသည္ကိုေထာက္၍ ဤစီရင္ထံုးကို ပုဏၰားအဇာဂုရုသိသည္ဟု ယူမွတ္ႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ျဖစ္လွ်င္ ဤတစ္ႀကိမ္သာ စီရင္သည္မဟုတ္မူပဲ ေရွးအခါကလည္း ပို႔လႊတ္ဖူးရာသည္။ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ေၾကာင္းကိုကား ေတြ႔သမွ် အေထာက္အထားမ်ားအရ မသိရေသးေခ်။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦးမင္းတို႔သည္ ၎တို႔သားသမီးမ်ား၏ လကၡဏာကိုပုဏၰားတို႔အား တြက္ခ်က္ေစသည္။ သာလြန္မင္း၏သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ မင္းရဲေက်ာ္ေခါင္၏ ဇာတာလကၡဏာကို ပုဏၰား(အမည္မဖတ္ရ)က တြက္ခ်က္ေပးရသည္။ ပုဏၰားက မင္းသား၏ဇာတာကို တြက္ခ်က္သည္မွာ---
“ပဋိသေႏၶတိုင္ ဆည္တိုင္ မိတၱဴတိုင္ ဓတ္တိုင္ ဥိတိုင္လည္တိုင္ဆံု။ စုတ္တိုင္ ၃ိ တိုင္လည္တိုင္ဆံု။ အာယုတိုင္ (၃ိတိုင္) လည္တိုင္ဆံု။ ဣႆရိယ တိုင္ဥိတိုင္လည္တိုင္ဆံု။ တရိေပတ ဥိတိုင္ လည္တိုင္ဆံု။ မည္ခံဓမၼ တိုင္ဥိလည္တိုင္ဆံု။ ပဥၥသီလတိုင္ဥိ တိုင္လည္တိုင္ဆံု။ သကၠရာဇ္ ၾကက္ေျခခတ္ ၾကက္ေျခစုတ္ ၾကက္ေျခဥပတ္ ၾကက္ေျခပဥၥပီသ”
ဟူ၍ အမိန္႔ေတာ္တစ္ေစာင္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ထိုမင္းသားကား ေနာင္အခါ မင္းျဖစ္လာ၏။ ျပည္မင္းတည္း။
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ မင္းလုပ္သူက ေလာကီအစီအရင္တတ္ကၽြမ္းသူတို႔အေပၚ သေဘာထားကို တင္ျပလိုပါသည္။
“အထူးထူးေသာ ဂဏန္းဟူရားေဟာ၊ အထူးထူးေသာကမၻာက်မ္း၌ လာေသာစကားျဖင့္ ေျပာေဟာႏိုင္ျခင္း… ေဘးဥပါဒ္အႏၱရာယ္လႊဲဖယ္ေျပာက္ေၾကာင္းမင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူလူထု ရဟန္းအား ေဘးရန္ကင္းေၾကာင္း အက်ိဳးရွည္စြာ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွံ႕ျပား ေစ့စံုတတ္စြမ္းေသာ ေဗဒင္အရာကို၀္လည္း ရွာ၏… ဤသို၀္ေသာသူတို၀္သည္ မင္းေကာင္းမင္းျမတ္ ေလာကနတ္ျဖစ္ေသာ မင္း၏ မိတ္ခင္ပြန္းတည္း”
ဟု သာလြန္မင္း၏ ထိုသူမ်ားအေပၚသေဘာထားကို ေတြ႔ရသည္။ ေလာကီအစီအရင္တို႔၌ တတ္ကၽြမ္းနားလည္သူတို႔ကို လြန္စြာအေလးထားေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ သာလြန္မင္းသည္ မႏၱာန္ရြတ္စုကို မင္းေအာင္ကိုင္လုလင္စု၊ ၀င္းေတာ္သား ရံုးေတာ္ေျမွာင္ တုရင္ေျပာ့သားတို႔ႏွင့္ ရည္တူစုဟု သတ္မွတ္သည္။ ထို႔ျပင္ မႏၱန္၀န္ဟု သီးျခားရွိသည္။ မင္းအေ၀းသို႔ခ်ီလွ်င္ မႏၱန္၀န္သည္ ေနာက္ေတာ္လိုက္ရေၾကာင္း သာလြန္မင္း၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားတြင္ ေတြ႔ျမင္ရေလသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦး မင္းတို႔သည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ ယံုၾကည္ၾကေသာ္လည္း ေလာကီယံုၾကည္မႈတို႔ကိုပါ လက္ခံသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုပင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အလီလီ ယၾတာလုပ္ေစသည္။ ထိုေခတ္မင္းတို႔အတြက္ ေလာကီအစီအရင္မ်ားကို ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္ေပးသူတို႔မွာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ပုဏၰားမ်ားႏွင့္ ပညာရွိမ်ားျဖစ္၏။ မင္းသားတစ္ပါးပင္ ပါ၀င္သည္။ ထင္ရွားသူတို႔ကား ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ႏွင့္ ပုဏၰားအဇာဂုရုတို႔ျဖစ္ၾကသည္။ လူမႈေရးႏွင့္ စစ္ေရးဟူသမွ်၌ ေလာကီအစီအရင္ မပါသည္မရွိေခ်။ ေက်ာင္းေရစက္ခ်ရာ၌ပင္ ေလာကီအစီအရင္ ပါ၀င္ေသး၏။ နတ္တင္ျခင္း၊ နတ္သဘင္ခံျခင္း၊ အင္းခ်ျခင္း၊ ဓာတ္ဆင္ျခင္း၊ ယၾတာျပဳလုပ္ျခင္း၊ မႏၱန္မန္းမႈတ္ျခင္း၊ ေန႔နံသင့္တြက္ရျခင္းစသည္ျဖင့္ ျပဳဘြယ္တို႔မ်ားလွ၏။ နတ္တို႔အနက္ ထင္ရွားေသာနတ္မ်ားမွာ ငါးစီးရွင္နတ္၊ ေက်ာ္စြာနတ္၊ ညိန္မင္းေစာနတ္ႏွင့္ ၀ိသာခါနတ္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ေလာကီအစီအရင္တို႔သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ၿမိဳ႕နန္းလံုျခံဳေရးႏွင့္ စစ္ပြဲေအာင္ႏိုင္ေရးတို႔ အတြက္ ရည္သန္၍ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကေပသတည္း။
က်မ္းကိုးစာရင္း
၁။ ေညာင္ရမ္းမင္းတရားလက္ထက္ေတာ္ကသည္ အေနာက္ဖက္လြန္မင္း၊ သာလြန္မင္းတရားတို႔တိုင္ မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္။ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၂၂၀၈။
၂။ သာလြန္မင္းတရား အမိန္႔ေတာ္မ်ား၊ ေပမူ၊ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၁၆၁၂။
၃။ သကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ သာလြန္မင္းလက္ထက္မွသည္ မွန္နန္းရွင္ တနဂၤေႏြတိုင္ ထုတ္ျပန္သည္ အမိန္႔ေတာ္တမ္း၊ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၁၉၅၀။
ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ၿမိဳ႕ေတာ္တံခါးရွစ္ရပ္တြင္လည္း ဘားမဲ့ဆရာေတာ္က အေနာက္မ်က္ႏွာတံခါးတို႔တြင္ ျခေသၤ့ႏွင့္ ဆင္ဟိုင္းထြက္ဟန္၊ ဆင္ႏွင့္ဂဠဳန္၀င္ဟန္၊ အေရွ႕မ်က္ႏွာတြင္ ဂဠဳန္ႏွင့္နဂါးထြက္ဟန္၊ က်ားႏွင့္ျခေသၤ့၀င္ဟန္၊ ေျမာက္မ်က္ႏွာတံခါးတြင္ ေျမြႏွင့္က်ားထြက္ဟန္၊ ေအာင္း၀င္ဟန္၊ ေတာင္မ်က္ႏွာတံခါးတြင္ ေၾကာင္ႏွင့္ၾကြက္ထြက္ဟန္၊ ေျမေခြးႏွင့္နဂါး၀င္ဟန္တို႔ကို ယၾတာအရ ျပဳလုပ္ေစသည္။ တံခါးမ်ား၏အထက္ မ်က္ႏွာၾကက္ကို ေဆးေရာင္စံုမ်ားျဖင့္ ၅၅၀-မွ ပံု၀တၳဳမ်ားအျပင္ သု၀ဏၰဘုမၼိအင္း၊ အႏုဌာရကာအင္း၊ ရွင္ဥပဂုတ္ပရိတ္အင္း၊ ေအာင္းနေမာနရာနိအင္း၊ အဌာနနိအင္း၊ ဥဒၶယာ၀အင္း၊ သရဏဂံုအင္းက်ယ္စေသာ အင္းမ်ိဳးစံုကို ေရးသည္။ တံခါးရြက္မ်ား၌လည္း မ်က္ႏွာၾကက္မ်ားနည္းတူ အင္းမ်ိဳးစံုေရးသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ နန္းေတာ္ေဆာက္ရာ၌ နန္းေတာ္တိုင္ထိပ္တြင္ ေရႊျပားေငြျပား အင္းစီရင္သည္။ နန္းေတာ္နံရံကုိ နရပေတ့မံ၍ ႏြားေနာက္ရုပ္၊ က်ားရုပ္၊ ဗ်ိဳင္းရုပ္၊ ကၽြဲရုပ္၊ ဗိႆႏုိးရုပ္၊ ဘုမၼစိုးရုပ္ႏွင့္ ပေရာဟိတ္ေလးေယာက္တို႔၏ အရုပ္ကို ေဆးစံုေရး၍ထားသည္။ ႀကီးၾကပ္စီရင္သူမ်ားမွာ အာစရသူျမတ္ႏွင့္ ျမတ္မုနိသဃၤာရာဇာတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းလက္ထက္နတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍---
‘ေရႊ၀ၿမိဳ၀္ႀကီးတြင္ ေအာင္စြာနတ္ တန္ေဆာင္ပတ္လည္ ေတာင္ေျမာက္ အေနာက္တာကို၀္ နတ္စာခံေျမေရွခ်ရင္ရွိသည္အတိုင္းတည္ေစ။ ေညာင္ရမ္းေအာင္ေျမကပါသည္ ၅ စီးရွင္နတ္မွာလည္း ကန္ေဆာင္ေဆာက္ေစ။ ပတ္လည္တာ၀န္ ၆၆ တာ နတ္စာခံေျမ ငါသနားေတာ္မူသည္။ နတ္ထိန္ၿငိမ္ခ်မ္ကိုခံ။ ေအာင္စြာမွာ အထိန္မိသာကို ခန္ေရွတေစာင္ အေစာင့္အေရွာက္မွာ ေရႊျပည္စိုစ္က တေဆာင္ ၂ ရပ္ကို လူစီခန္ထာ ေစာင္ေနေစ”
ဟု ေအဒီ ၁၅၉၈-ခုထုတ္ အမိန္႔ေတာ္တစ္ခု၌ ေတြ႔ရ၏။ ေအာင္စြာနတ္မွာ အ၀ၿမိဳ႕တြင္ ေရွးကရွိရင္း နတ္ဟုဆိုသျဖင့္ ပထမအင္း၀ေခတ္က ယံုၾကည္ပသခဲ့ေသာနတ္ဟု ယူဆရာ၏။ ဤတြင္ ေညာင္ရမ္းမင္းက ၎မင္းသားဘ၀က စားရေသာေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕၏ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ျဖစ္သည့္ ငါးစီးရွင္နတ္ကိုလည္း အ၀သို႔ ေဆာင္ယူလာၿပီး ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္နတ္အျဖစ္ ခ်ီးျမွင့္သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕ငယ္ကို စားရေသာမင္းသားတစ္ပါး မင္းျဖစ္ေသာအခါ ေညာင္ရမ္းၿမိဳ႕ေစာင့္ နတ္လည္း မင္းေနျပည္ေတာ္အ၀၏ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ျဖစ္လာသည္။ အ၀ၿမိဳ႕ျပင္ရွိ နတ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး---
“ၿမိဳ၀္ျပင္ရွိ နတ္မင္းမိဘုရားစကို၀္ေသာတာပန္။ ေဇတဘီလူးဂုမၻာန္ သၾကား စတုေလာကပါလစေသာ နတ္ႀကီး ၆ ရပ္မွာ စကို၀္ၿမိဳ၀္သူႀကီးက ေကၽြးေမြးေစ။ အတင္ေတာ္တင္ေစ။ တန္တာခုိိပန္ရမွစ၍ အရပ္ရပ္ၿမိဳ႕ရြာရွိေသာ သာသနာေတာ္ေစာင့္ ၿမိဳ၀္ေစာင့္တို၀္ကို စခ်ီစျမင္ ကလန္႔သံပ်င္တို၀္က ေကၽြးေမြးေစ။ တႏွစ္လွ်င္ ၂ က်ိန္သဘင္ခံေစ။ သဘင္ေတာ္တြင္ စည္ပက္မပက္ ဆိုင္းႏွဲလင္ခြင္ အစည္တီးရို၀္ အတိုင္းတီးမႈတ္ေစ”
ဟု အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအမွဴးမ်ားသို႔ မင္းကမွာေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ဖတ္ရသည္။ ပုဂံေခတ္မွ နတ္မ်ားျဖစ္ေသာ စည္သူမင္းႀကီး၊ ေရႊဖ်င္းညီေနာင္မင္းရဲေက်ာ္၊ မင္းရဲေထြးတို႔အတြက္ စည္သူတိုက္ကို အသံုးကံေကၽြးအျဖစ္ ေညာင္ရမ္းမင္းက သတ္မွတ္ေပး၏။ ေညာင္ရမ္းမင္းက သတ္မွတ္ေပး၏။ စည္သူတိုက္မွရသမွ် တရားကြမ္းဖိုး အေကာက္အစားတို႔ကို နတ္မ်ားအတြက္သာ သံုးေစသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ သားေတာ္ႀကီး တပယင္းမင္းကို သတိုးမဟာဓမၼရာဇာဘဲြ႕ႏွင့္ အိမ္ေရွ႕ ေပးသည္။ အိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္မသိမ္းမီ အႀကိဳတစ္ရက္တြင္ မိမိအိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္၌ နတ္အေပါင္းတို႔ကို ပူေဇာ္ပသ၏။ နတ္သဘင္ခံ၏။ ပုဏၰားတို႔ကို ဒကၡိဏသာခါရုပ္ ထုလုပ္ေစၿပီး အိမ္ေရွ႕အိမ္ေတာ္၌ ထားေစသည္။
ေညာင္ရမ္းမင္း၏သမီးေတာ္ သီရိမုတၱပန္ထြာမင္းသမီး၏ ဆံထံုးထံုး၊ နားထြင္း ထမင္းခြန္႔မဂၤလာအတြက္ ေနာက္ရံုးေတာ္အတြင္း၌ ေဆာက္လုပ္ေသာ အေဆာင္ေတာ္တြင္ အင္းေတာ္ေျမ၊ ေတာင္သမန္ေျမ၊ ေျမနီသာကုန္းေျမ၊ တဲေတာ္ရာေျမမွစ၍ တရာ့ရွစ္မ်ိဳးေသာေျမတို႔ကို ခင္းသည္။ မႏၱာန္ခုႏွစ္ရက္ မန္းမႈတ္သည္။ ထိုအစီအစဥ္မ်ားကို တာ၀န္ယူရသူမွာ ပုဏၰားရာဇနိႏၵဓိပတိ ျဖစ္သည္။ အခါေတာ္ေပးရန္အတြက္ ပုဏၰားမဟာဓိပတိႏွင့္ သီရိအဓိပတိတို႔က တြက္ခ်က္ၾကရသည္။
စစ္မႈမက္မႈၾကံဳလွ်င္ ေလာကီအစီအရင္မ်ားသည္ ထိုေခတ္က မရွိမျဖစ္ေသာ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္၏။ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း ေတာင္ငူၿမိဳ႕ကို ၀န္းရံလုပ္ၾကံရာ စစ္သည္သူရဲထူထပ္၍ ၿမိဳ႕စီးျပစီး ခိုင္ခံ့သျဖင့္ ေအာင္ျမင္ျခင္းမရွိလွ်င္ အ၀ရွိ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ထံ လူလႊတ္၍ ေလွ်ာက္ထားသည္မွာ---
“ေရေျမရွင္ေလွ်ာက္သည္ဆရာေတာ္ ေကတုမတီၿမိဳ၀္ကို၀္ တကာေတာ္လုပ္ၾကံ၍ ရုပ္ရုပ္ရက္ရက္ ေအာင္ေတာ္မမူကာလေႏွာင္သည္။ အေၾကာင္းရွိသည္ကို၀္ အမိန္႔ေတာ္ကို၀္ ဥိထိပ္ရြက္ခ်င္၍ ေရလ်ံစာလယ္လွစာကို၀္ကို၀္ ၁၅ ရက္ႏွင့္ ေကတုမတီၿမိဳ၀္သို၀္ အေရာက္ အာဏာထား၍ ေစလိုက္သည္။ အေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ပါဆရာေတာ္”
ဟူ၍ ျဖစ္ေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ထိုမင္းပင္ သန္လ်င္ကို လုပ္ၾကံရာတြင္လည္း---
“ေရေျမရွင္ေလွ်ာက္သည္ဆရာေတာ္ တရိယဂၤတိဟူေသာသံလွ်င္ၿမိဳ၀္ တကာေတာ္ လုပ္ၾကံသည္။ရက္ရက္ေအာင္ေတာ္မမူ အေၾကာင္းရွိသည္ကို သိေတာ္မူလို၍ အျပန္အသြားတလႏွင့္ ေရာက္ေစအာဏာထား၍ ေစလိုက္သည္။ သိေတာ္မူသာေအာင္ မိန္႔ပါဆရာေတာ္”
ဟုအမတ္မ်ားကို ေစလႊတ္၍ ေလွ်ာက္ျပန္သည္။ ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ကို အမတ္တို႔ေလွ်ာက္ထားလွ်င္ ဆရာေတာ္က တစံုတရာေျပာဆိုျခင္းမျပဳပဲ သကၤန္းတစ္စံု၊ သပိတ္တစ္စံု၊ အရိုးတစ္ေခ်ာင္း၊ မီးစြဲစထင္း တစ္ေတာင္ခန္႔တို႔ကို မင္းအားဆက္သရန္ ေပးလိုက္သည္။ ဆရာေတာ္ ေပးလိုက္သည္ကို အေနာက္ဘက္လြန္မင္းေတြ႔ျမင္လွ်င္ ေက်ာင္းကၽြန္၊ ဘုရားကၽြန္၊ အရိုးေကာက္ႏွင့္ သုဘရာဇာတို႔မွ ဆင္းသက္ေသာသူတို႔ကို တပ္မွထုတ္ၿပီး ေနရပ္သို႔ျပန္ေစသည္။
ေအဒီ ၁၆၃၇-ခုတြင္ သာလြန္မင္း ရွမ္းျပည္ေၾကာင္းစစ္ခ်ီရာတြင္ လမ္းခရီးယာယီတဲနန္း ေဆာက္လုပ္ေရးႏွင့္ ေလာကီအစီအရင္တို႔ ျပဳလုပ္ေရးတို႔အတြက္ ပုဏၰားအဇာဂုရု၊ ေပါကၡရႆဒီ၊ ပညာရွိ မဟာေက်ာ္စြာ၊ မဟာေက်ာ္သူတို႔ကို ေရွ႕ေျပးလႊတ္ေသာတပ္ႏွင့္ လိုက္ေစသည္။ ထိုသူမ်ားက သာလြန္မင္း လမ္းခရီးတြင္ ရပ္နားမည့္ ယာယီတဲနန္းမ်ား၏ ေလးမ်က္ႏွာတြင္ “ဓာတ္အိုး၊ ဓာတ္မ၊ ဓာတ္ကူး၊ ဓာတ္ရွင္၊ ဓာတ္အကၡရာ၊ နက္က်ိန္ေျခက်ိန္” တို႔စီရင္သည္။ စစ္ထြက္ခါနီးတြင္ နန္းေတာ္ဦး၌ တစ္ရာခုႏွစ္ကြက္ စႀကၤံေအာင္လံ၊ ေရွ႕၀င္း ဆင္ပ်ံရတနာ၊ ေနာက္၀င္းျမင္းပ်ံရတနာ၊ လက္၀ဲ၀င္းသူေဌးႀကီးရတနာတို႔ကို ခ်ထားသည္။ ငွက္ဆင္စီးနတ္သားရုပ္၊ ျမင္းစီးနတ္သားရုပ္၊ မိုးႀကိဳးပစ္၍ေသေသာ ကၽြဲ၏ခ်ိဳ၊ သားမဖြားႏိုင္၍ ေသေသာကၽြဲမ၏ခ်ိဳႏွင့္ ကၽြဲခ်င္းခတ္ရာတြင္ အႏိုင္ရေသာကၽြဲ၏ ခ်ိဳမ်ားတြင္ အင္းမ်ားေရးသားၿပီး တပ္ႏွင့္အတူ ေဆာင္ယူသည္။ စစ္ထြက္လွ်င္ ပရမဟာဓမၼရာဇာဂုရုဆရာေတာ္၊ ႏွဲလကၤာဆရာေတာ္ႏွင့္ မဟာ၀န္ဆရာေတာ္သံုးပါးတို႔က သဃၤာရွစ္ပါးစီ ရံလ်က္ တပ္ဦးမွ ယာဥ္စီး၍ လိုက္ရသည္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦးတြင္ အရပ္ရပ္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ား၌ နတ္ကြန္းမ်ားသာမက သိၾကားကြန္းမ်ားပါ ေဆာက္လုပ္ၿပီး နတ္အတြက္ နတ္ထိန္းခန္႔သကဲ့သို႔ သိၾကားထိန္းမ်ားခန္႔ထားသည္။ သိၾကားထိန္းႏွင့္ သိၾကားကြန္းမ်ားအတြက္ သာလြန္မင္းလက္ထက္ ေအဒီ ၁၆၃၅-ခုတြင္ နတ္ကြန္း၊ သိၾကားကြန္းမ်ားကို ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္းသည္။ မထိန္းသိမ္းသည္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူႀကီး၊ ေျမတိုင္စသူတို႔ကို ေမးစစ္ရန္ ၀န္ႀကီးမ်ားကို မင္းက အမိန္႔ထုတ္သည္။ ထိုမင္းသည္ နတ္ကြန္း၊ သိၾကားကြန္းတို႔ကို မျပတ္ဂရုစိုက္၏။
ထိုေခတ္မင္းမ်ား၏ ဆင္မ်ားအတြက္ ပသတင္ေျမွာက္သည့္ ဆင္နတ္မွာ ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ ျဖစ္သည္။ စစ္မက္ေရးရာတြင္ ဆင္သည္ မ်ားစြာအေရးပါသည္ျဖစ္ရာ ဆင္နတ္ကို မင္းက လြန္စြာ ဂရုျပဳအေလးထားသည္။
“ေအာက္မာ၀န္ ေအာက္မာစာေရးတို၀္သည္ ဆင္ေအာက္၍ရလွ်င္ ဥဒိန္မင္းေစာကိုလည္း ပသ၍ တင္ၿမဲအတင္ေတာ္ကို တင္ရမည္။”
ဟု သာလြန္မင္းက ေအဒီ၁၆၃၃-ခုတြင္ အမိန္႔ေတာ္ထုတ္သည္။ “တင္ၿမဲအတင္ေတာ္”ဟူေသာ စကားကိုေထာက္၍ သူ႔အရင္မင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ ဆင္ႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ကို တင္ၿမဲျဖစ္သည္ဆိုႏိုင္ရာ၏။ “ဥဒိန္မင္းေစာနတ္ကြန္း ယုိယြင္းပ်က္စီးသမွ် ျပင္လုပ္ေစ”ဟု သာလြန္မင္းက အမိန္႔ေတာ္ ထုတ္ခဲ့ဖူးသည္။
သာလြန္မင္းသည္ ေအဒီ ၁၆၃၄-ခုတြင္ အ၀၌ နန္းေတာ္သစ္ေဆာက္သည္။ နန္းေတာ္တိုင္မ်ားတြင္ အင္းခ်သည္။ တိုင္ပတ္လည္တြင္ ႏြားေနာက္ရုပ္၊ ဗ်ိဳင္းရုပ္၊ ပုဏၰား ေျခာက္ဆယ့္ခုႏွစ္ေယာက္၏ အရုပ္မ်ားကို ေဆးစံုေရးသည္။ နန္းေတာ္သစ္သိမ္းသည့္ေန႔တြင္ ၾကက္သေရတိုက္အတြင္း၌ ၀တ္စားတန္ဆာအစံုႏွင့္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ႏွစ္ဦး ေနေစသည္။ တစ္ေယာက္က ေက်ာက္ပ်ဥ္ရြက္ေနရၿပီး က်န္တစ္ေယာက္က ေၾကာင္နီကို ပိုက္၍ေနရသည္။ နန္းေတာ္သစ္၏ အေရွ႕စူးစူးတြင္ ဆင္တင္ေရႊေရးေပါင္းႏွင့္ ဆင္မသားအမိ၊ အေနာက္ေတာင္ဆိတ္သားအမိ၊ အေနာက္စူးစူးရဲကတင္ ဆင္ေျမာင္ႏွစ္စီး၊ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ ကၽြန္သားအမိ၊ ေျမာက္စူးစူး သမင္သားအမိ၊ အေရွ႕ေျမာက္ ျမင္းသားအမိတို႔ကို ေနေစသည္။ ထို႔ျပင္ ေရမ်ိဳးစံုကိုလည္း မႏၱာန္ေတာ္တို႔ကို မန္းေစ၍ နန္းေတာ္တြင္း ဖ်န္းပက္၏။ ပုဏၰားတို႔က မႏၱာန္ေရကို ခရုသင္းျဖင့္ လက္ျပန္ပက္ေစေၾကာင္း မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရွိရသည္။
သာလြန္မင္းသည္ ပင္းယဘံုစံတုလြတ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ေရစက္ခ်လွဴဒါန္းရန္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ႏွစ္ကို ၾကံဳႀကိဳက္ခဲေသာႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ထိုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကို ေရြးခ်ယ္သည္။ ေရစက္ခ်ရမည့္အခ်ိန္ကိုမူ ပုဏၰားအဇာဂုရုကို တြက္ေစသည္။ ေန႔တစ္ခ်က္တီးေက်ာ္ ၄-နာရီ ၂-ပတ္ ၅-ဗီဇနာကို ေက်ာင္းေတာ္တင္အခါရေၾကာင္း ပုဏၰားအဇာဂုရုက တြက္ခ်က္ေပးသည္။ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ မင္းထြက္ရာ၌ မည္သည့္ယာဥ္စီး၍ ထြက္ရမည္ကိုလည္း ထိုပုဏၰားကိုပင္တြက္ေစရာ ျမင္းရထားစီးရမည္ ဟုဆိုသျဖင့္ မင္းကလည္း ပုဏၰားဆိုတိုင္း ျမင္းရထားကိုပင္ စီး၍ထြက္သည္ကို သာလြန္မင္းအမိန္႔ေတာ္မ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ေက်ာင္းေတာ္သို႔ မင္းထြက္ရာတြင္ ေန႔နံသင့္သူမ်ားက မႏၱာန္ရည္ထည့္ထားေသာ မႏၱာန္အိုးမ်ားကို သယ္ေဆာင္ၾကရသည္။ ထြက္ေတာ္မူရာတြင္---
“ဘံုစံတုလြတ္ေက်ာင္းေတာ္သို၀္ ထြက္ေတာ္မူမည္မွာ ပါပဓာတ္ သူရစၥဓာတ္ အၿမိတၱဓာတ္ ေကာလီဓာတ္ ေလးရပ္ေသာေဗဒင္ေၾကာင္းတို၀္ျဖင့္ က်င့္၍ ထြက္စံေတာ္မူသည္… ေဆြေတာ္ရင္း သီရိဓမၼာ မင္းရဲကို၀္ေမး၍ ဓာတ္ေနသင့္ေအာင္ ပံုစံႏွင့္၀န္တို၀္က ၾကည့္ရႈၾကရမည္”
ဟု မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရ၏။ သီရိဓမၼာမင္းရဲကလည္း ဆင္၊ ဆင္ဦးစီး၊ ခၽြန္းစြဲ၊ ေသနတ္လုလင္၊ ျမင္းေတာ္သည္၊ ကိုယ္ရံတို႔ကို ေန႔နံေရြးခ်ယ္၍ ေနရာခ်သည္။ ၀င္းမွဴးေလးဦးကိုလည္း နတ္မင္းႀကီးေလးပါးကဲ့သို႔ ၀တ္ေစ၍ ေန႔သင့္ရာမွ လိုက္ပါေစသည္။ အေျမာက္လက္နက္တို႔ကိုလည္း ကိန္းခန္းႏွင့္အညီ ခ်ထားသည္။ မ်ားစြာအေသးလည္းစိပ္၍ က်ယ္လည္းက်ယ္၀န္းေသာ အစီအရင္မ်ားျဖစ္၏။
ရေသ့ရုပ္ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ျခင္းအေၾကာင္းကို သာလြန္မင္းလက္ထက္ ေအဒီ ၁၆၃၈-ခု၌ ေတြ႔ရသည္။ ဤတစ္ႀကိမ္သာလွ်င္ ေတြ႔ရသျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ျခင္းမဟုတ္ပဲ ထိုႏွစ္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ျဖစ္၍ ၾကံဳႀကိဳက္ခဲေသာေၾကာင့္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟု ယူမွတ္ရာသည္။ ရေသ့ရုပ္မွာ အဂၢသီတရွင္ရေသ့ရုပ္ျဖစ္၍ ပို႔လႊတ္သည္မွာ---
“တေထာင္ျပည္ ေတာ္သလင္းလတြင္ ၂၇ အသၤာႀကိဳက္သည္။ ေနေပါင္ပြင့္ကို၀္ အဂၢသီတ ရွင္ရေသ့ရုပ္လုပ္ေစ၍ ကိုယ္၀န္ ဒုကုတ္သင္ကန္ ခါပန္ သင္ပိုင္ ခရိုင္ ပဲကြပ္ သပိတ္ အပ္ အစံု ဆြမ္းခဲဖြယ္ ေတာင္ေ၀ွးႀကိမ္ေခြ သစ္သာ သံုးခြတို၀္ကို နန္တြင္၌ စင္ႏွင္တည္ထား၍ ၉ ပါပုဏၰားတို၀္ကို ပူေဇာ္ေစၿပီးလွ်င္ ေနထြက္ရာအရပ္ ျမစ္ကူးေခ်ာင္းခ်ားသို၀္ ပို႔ေစ”
ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အဇာဂုရုပုဏၰားကိုေမး၍ ၀န္တို႔က စီရင္ရမည္ဟု မင္းကမွာသည္ကိုေထာက္၍ ဤစီရင္ထံုးကို ပုဏၰားအဇာဂုရုသိသည္ဟု ယူမွတ္ႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ျဖစ္လွ်င္ ဤတစ္ႀကိမ္သာ စီရင္သည္မဟုတ္မူပဲ ေရွးအခါကလည္း ပို႔လႊတ္ဖူးရာသည္။ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ပို႔လႊတ္ပူေဇာ္ေၾကာင္းကိုကား ေတြ႔သမွ် အေထာက္အထားမ်ားအရ မသိရေသးေခ်။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦးမင္းတို႔သည္ ၎တို႔သားသမီးမ်ား၏ လကၡဏာကိုပုဏၰားတို႔အား တြက္ခ်က္ေစသည္။ သာလြန္မင္း၏သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ မင္းရဲေက်ာ္ေခါင္၏ ဇာတာလကၡဏာကို ပုဏၰား(အမည္မဖတ္ရ)က တြက္ခ်က္ေပးရသည္။ ပုဏၰားက မင္းသား၏ဇာတာကို တြက္ခ်က္သည္မွာ---
“ပဋိသေႏၶတိုင္ ဆည္တိုင္ မိတၱဴတိုင္ ဓတ္တိုင္ ဥိတိုင္လည္တိုင္ဆံု။ စုတ္တိုင္ ၃ိ တိုင္လည္တိုင္ဆံု။ အာယုတိုင္ (၃ိတိုင္) လည္တိုင္ဆံု။ ဣႆရိယ တိုင္ဥိတိုင္လည္တိုင္ဆံု။ တရိေပတ ဥိတိုင္ လည္တိုင္ဆံု။ မည္ခံဓမၼ တိုင္ဥိလည္တိုင္ဆံု။ ပဥၥသီလတိုင္ဥိ တိုင္လည္တိုင္ဆံု။ သကၠရာဇ္ ၾကက္ေျခခတ္ ၾကက္ေျခစုတ္ ၾကက္ေျခဥပတ္ ၾကက္ေျခပဥၥပီသ”
ဟူ၍ အမိန္႔ေတာ္တစ္ေစာင္တြင္ ေတြ႔ရသည္။ ထိုမင္းသားကား ေနာင္အခါ မင္းျဖစ္လာ၏။ ျပည္မင္းတည္း။
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ မင္းလုပ္သူက ေလာကီအစီအရင္တတ္ကၽြမ္းသူတို႔အေပၚ သေဘာထားကို တင္ျပလိုပါသည္။
“အထူးထူးေသာ ဂဏန္းဟူရားေဟာ၊ အထူးထူးေသာကမၻာက်မ္း၌ လာေသာစကားျဖင့္ ေျပာေဟာႏိုင္ျခင္း… ေဘးဥပါဒ္အႏၱရာယ္လႊဲဖယ္ေျပာက္ေၾကာင္းမင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူလူထု ရဟန္းအား ေဘးရန္ကင္းေၾကာင္း အက်ိဳးရွည္စြာ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွံ႕ျပား ေစ့စံုတတ္စြမ္းေသာ ေဗဒင္အရာကို၀္လည္း ရွာ၏… ဤသို၀္ေသာသူတို၀္သည္ မင္းေကာင္းမင္းျမတ္ ေလာကနတ္ျဖစ္ေသာ မင္း၏ မိတ္ခင္ပြန္းတည္း”
ဟု သာလြန္မင္း၏ ထိုသူမ်ားအေပၚသေဘာထားကို ေတြ႔ရသည္။ ေလာကီအစီအရင္တို႔၌ တတ္ကၽြမ္းနားလည္သူတို႔ကို လြန္စြာအေလးထားေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ သာလြန္မင္းသည္ မႏၱာန္ရြတ္စုကို မင္းေအာင္ကိုင္လုလင္စု၊ ၀င္းေတာ္သား ရံုးေတာ္ေျမွာင္ တုရင္ေျပာ့သားတို႔ႏွင့္ ရည္တူစုဟု သတ္မွတ္သည္။ ထို႔ျပင္ မႏၱန္၀န္ဟု သီးျခားရွိသည္။ မင္းအေ၀းသို႔ခ်ီလွ်င္ မႏၱန္၀န္သည္ ေနာက္ေတာ္လိုက္ရေၾကာင္း သာလြန္မင္း၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားတြင္ ေတြ႔ျမင္ရေလသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေညာင္ရမ္းေခတ္ဦး မင္းတို႔သည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ ယံုၾကည္ၾကေသာ္လည္း ေလာကီယံုၾကည္မႈတို႔ကိုပါ လက္ခံသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုပင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အလီလီ ယၾတာလုပ္ေစသည္။ ထိုေခတ္မင္းတို႔အတြက္ ေလာကီအစီအရင္မ်ားကို ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္ေပးသူတို႔မွာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ပုဏၰားမ်ားႏွင့္ ပညာရွိမ်ားျဖစ္၏။ မင္းသားတစ္ပါးပင္ ပါ၀င္သည္။ ထင္ရွားသူတို႔ကား ဘားမဲ့ဆရာေတာ္ႏွင့္ ပုဏၰားအဇာဂုရုတို႔ျဖစ္ၾကသည္။ လူမႈေရးႏွင့္ စစ္ေရးဟူသမွ်၌ ေလာကီအစီအရင္ မပါသည္မရွိေခ်။ ေက်ာင္းေရစက္ခ်ရာ၌ပင္ ေလာကီအစီအရင္ ပါ၀င္ေသး၏။ နတ္တင္ျခင္း၊ နတ္သဘင္ခံျခင္း၊ အင္းခ်ျခင္း၊ ဓာတ္ဆင္ျခင္း၊ ယၾတာျပဳလုပ္ျခင္း၊ မႏၱန္မန္းမႈတ္ျခင္း၊ ေန႔နံသင့္တြက္ရျခင္းစသည္ျဖင့္ ျပဳဘြယ္တို႔မ်ားလွ၏။ နတ္တို႔အနက္ ထင္ရွားေသာနတ္မ်ားမွာ ငါးစီးရွင္နတ္၊ ေက်ာ္စြာနတ္၊ ညိန္မင္းေစာနတ္ႏွင့္ ၀ိသာခါနတ္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ေလာကီအစီအရင္တို႔သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ၿမိဳ႕နန္းလံုျခံဳေရးႏွင့္ စစ္ပြဲေအာင္ႏိုင္ေရးတို႔ အတြက္ ရည္သန္၍ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကေပသတည္း။
က်မ္းကိုးစာရင္း
၁။ ေညာင္ရမ္းမင္းတရားလက္ထက္ေတာ္ကသည္ အေနာက္ဖက္လြန္မင္း၊ သာလြန္မင္းတရားတို႔တိုင္ မင္းသံုးပါးအမိန္႔ေတာ္။ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၂၂၀၈။
၂။ သာလြန္မင္းတရား အမိန္႔ေတာ္မ်ား၊ ေပမူ၊ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၁၆၁၂။
၃။ သကၠရာဇ္ ၁၀၀၀-ျပည့္ သာလြန္မင္းလက္ထက္မွသည္ မွန္နန္းရွင္ တနဂၤေႏြတိုင္ ထုတ္ျပန္သည္ အမိန္႔ေတာ္တမ္း၊ အမ်ိဳးသားစာၾကည့္တိုက္၊ ေပ = ၁၉၅၀။
0 comments:
Post a Comment